Система Orphus

Головна » Електрифікація

Електрифікація

Дата додавання: 2014-01-12

В 1850 році місто Єлисаветград висвітлювали ліхтарі, встановлені на 127 стовпах на трьох центральних вулицях - Велика Перспективна, Дворцовій та Великій Пермській. На їх облаштування витратили 1200 рублів. Спочатку ліхтарі заправляли олією, а з 1865 - гасом. У 1880 році в Єлисаветграді вже було 600 вуличних ліхтарів.

Училище
Кавалерійське юнкерське училище

У березні 1880-го в Єлисаветград прибув технік суспільства електроосвітлення «Яблочков і Ко» . Він запропонував новий вид послуг для єлисаветградців - електрику. Місцевий землевласник Бенардос взяв всі витрати на себе. Випробування вирішили провести в приміщенні приїжджого цирку, який знаходився на вулиці Петровській (нині - вул. Шевченка), на місці, де сьогодні знаходиться міська дитяча поліклініка.

Газета «Єлисаветградський вісник» за 4 квітня 1880 повідомила: " 2 квітня відбувся першйй виступ в новому цирку при електроосвітленні по системі Яблочкова. Цирк завдяки цьому був переповнений, більшість городян прийшли, мабуть, не стільки спектакль, скільки на електроосвітлення. Воно вдалося повністю, незважаючи на те, що обладнано нашвидку. Вистава була нікудишня, врятувала електрика. Чудове освітлення так не підходило до цирку, як шикарне плаття брудній перекупки. Величезний натовп на Петрівці навпроти цирку був вражений блиском і ефектом електричного світла. Два ліхтаря - один на даху цирку, а другий біля входу - настільки добре висвітлювали вулицю Петровську протягом кварталу, в п'ятдесяти кроках від ліхтарів можна було читати ».

Через тиждень після цієї події електроосвітленням обладнали клуб Громадських зборів, Міський бульвар (нині центральна площа), прилеглі до нього магазини, Зимовий театр (нині обласний музично-драматичний ім. Марка Кропивницького),Велику Перспективну та Двірцеву вулиці.

Отже, 2 квітня 1880 року можна вважати днем народження електроенергії в місті. Незабаром лампи інженера Петра Яблочкова освітлювали майже всі адміністративні установи, навчальні заклади, центральні вулиці Єлисаветграда.

Гімназія
Єлисаветградська громадська жіноча гімназія

13 липня 1887 року в місті урочисто відкрили лінію електричного трамваю, який до того на півдні імперії діяв тільки в Києві та Кишиневі. Підкачувати воду на міськомуводопроводі, відкритої в 1897 році, стали електродвигунами.

За проектом інженера Євгена Тамма побудували міську електростанцію, яку ввели в дію в 1907 році. Перебувала вона поблизу сучасної площі Богдана Хмельницького, на проспекті Винниченка.

Як свідчать дані Міністерства фінансів, на той час лише 86 міст імперії мали електроосвітлення. Тамбовський міський інженер приїжджав для ознайомлення з досвідом єлисаветградців щодо забезпечення міста електроенергією.

В 1909-му в Єлисаветград прибув представник фірми Вестгауза, маючи на меті перевірку обладнання, яке було встановлено на міський електростанції. Газета «Голос Юга» повідомляла про результати інспекційної поїздки інженера фірми: місто повинно було заплатити за виконану роботу 10 тисяч рублів, але комісія вирішила, вирахувати 700 рублів за незначну роботу, яку фірма повинна була б виконати за свій рахунок. Тобто чиновники не поспішали «розбазарювати» кошти міського бюджету. Стан енергозабезпечення обговорювалося на зборах (навіть надзвичайних) міської думи. Дискусія з цієї проблеми неодноразово відбивалася на сторінках газет. Так, засідання міської думи, яке відбулося 12 жовтня 1909 року, вирішувало питання забезпечення залізничного вокзалу електроенергією. Як аргумент «за» було подано розрахунки, при розцінках в 10 коп/кВт в міську казну надійдуть 6600 рублів за рік. В цей же час приватні абоненти платили по 26 коп/кВт. «Благами цивілізації» користувалися з 17:30 до 21:00, але все більше городян клопотало перед міським управлінням про приєднання їхніх будинків до електромережі. З цього приводу на засідання міськдуми запросили Тамма, де він давав пояснення, враховуючи перевантаженість електростанції і відсутність резервних машин підключення нових користувачів неможливо.

Про застосування в місті електричної енергії майже в кожному номері писала газета «Голос Юга». « .... из государственного банка раздалась тревожная сигнализация. Мгновенно к банку явилась полиция в большом наряде во главе с помощником полицмейстера Тарноровым и отряд вооруженных солдат. Оказалось, что в банке случайно были соединены провода сигнализации» (11 июля 1907 года). «Вследствие недостатка льда в городе владелец колбасной фабрики Гейзлер устанавливает у себя по образцу заграничных фабрик электрические холодильники» (15 января 1910 года). «Один предприниматель возбудил ходатайство о разрешении ему устроить при Северной гостинице световую электрическую рекламу для торгово-промышленных объявлений» (16 января 1910 года). «Светящая реклама. В летнем театре Элькинда также устраиваются световые торговые рекламы» (23 мая 1910 года). «Электрические башенные часы. Фирма «Сименс и Гальске» представила городской управе смету на устройство на каланче электрических часов. Смета исчислена в 600 рублей помимо стоимости работ по устройству часов» (29 мая 1910 года» (29 травня 1910 року).

6 жовтня 1912 року, зважаючи на збільшення попиту на електроенергію, у Єлисаветграді було відкрито другу електростанцію на Банній площі (нині це місце приблизно за 14-поверховим будинком на площі Богдана Хмельницького). А передувала цій події майже річна підготовча робота.

Згідно справи «Проект другої центральної електричної станції у місті Єлисаветград»: «Ввиду большого спроса на электрическую энергию в городе и дальности расстояния осветительного центра от существующей станции в Озерной Балке вторую станцию решено построить на Банной площади». Існуюча на той час електростанція знаходилась на Озерній Балці, за теперішнім адмінкорпусом міського водоканалу.

Спочатку збиралися поставити два дизельні двигуни, а згодом двигуни, а згодом ще два у машинній залі розмірами 5,4 на 13,6 сажнів. Кожен двигун у 300 кінських сіл. Для приватного освітлення по місту було сім ліній протяжністю від 300 до 1100 метрів. Усі стовпи дубові, на залізних основах з двотаврових балок. Якщо відстань між стовпами перевищувала 25 метрів, то провід підвішували до місцевого металевого троса.

Усі креслення виконанні інженером Євгеном Таммом. Документ підписали міський голова Григорій Волохін, чотири члени управи та міський інженер Євген Тамм. Проект будівництва нової центральної електростанції в Єлисаветграді на Банній площі розглянуло і погодило 8 березня 1912 року будівельне відділення Херсонського губернського правління. (газета 21 Канал, №40 (1442), 03.10.2019 г.)

Майже 80 відсотків системи освітлення вулиць міста модернізовано. Нині на 81-й вулиці встановили 2211 нових енергоощадних світильників, а також планують замінити ще 3019 світлоточок.( газета 21 Канал, №29 (1483), 16.07.2020 )

Кількість переглядів: 6897


При використанні матеріалів сайту, гіперпосилання на офіційний сайт http://www.elisavetgrad.ho.ua обов'язкова

  Наверх