Дата додавання: 2013-05-10
20 грудня 1909 року (2 січня 1019) року відбулися установчі збори і Єлисаветградського товариства повітроплавання (ЄТП). У числі осіб-засновників товариства потомствені дворяни, відомі в місті викладачі Єлисаветградського реального училища і єлисаветградського юнкерського кавалерійського училища , інженери заводу Ельворті , купці і любителі повітроплавання з різних верств городян. На проведених зборах було обговорено статут ЄТП і прийнято рішення відкрити відділ Петербурзького аероклубу в місті Єлисаветграді. Головою ЄТП був обраний А.О. Волохін. У місті було багато людей, які співчувають ідеї повітроплавання.
В червні 1910 року при добровільній пожежній команди міста Єлисаветграда був організований повітроплавний гурток. Всі члени гуртка, захоплені авіацією, робили креслення літальних апаратів, будували їх моделі і з захопленням слухали розповіді про польоти піонерів авіації.
Єлисаветградці по праву ставили своє місто в один ряд найпрогресивніших міст того часу. Тому на засіданні міської думи було розглянуто питання про запрошення в Єлисаветград для показових польотів на аероплані одного з одеських авіаторів. Було прийнято рішення про проведення цих польотів на іподромі міста.[68]
Перший політ в місті Елісавеград (нині - Кропивницький) відбувся 8 вересня 1910 році на міському іподромі. Згідно з планом міста за 1913 рік іподром перебував у районі вулиці Маланюка , між ярмарковими площами (нині - майдан Незалежності і площа Дружби Народів), де зараз встановлено Пам'ятник Ангел-охоронець. Політ здійснив пілот з Одеси Павло Андріанович Кузнецов на аероплані французького виробництва «Bleriot XI» Інформація Це розвідувальний літак. Він вперше піднявся в повітря 18 січня 1909 року. У наступні 10 років було побудовано близько 100 літаків. Максимальна швидкість - 106 км/ч.
Тоді газета «Голос Юга» писала, що подивитися на це диво прийшло півміста, територію аеродрому огородили. А щоб розглянути літак поблизу діти платили 15 копійок, а дорослі - 35.
Павло Кузнєцов протягом тижня читав лекції по практиці польотів, знайомив слухачів з пристроєм аероплана як в натурі, так і за допомогою плакатів. Виступав зі своїми статтями в місцевій газеті.
15 (28) квітня 1911 року на Єлисаветградському іподромі на аероплані власної будівлі типу «Фарман-IV» зробив п'ять польотів, з них два з пасажирів, Сергій Ісайович Уточкін, визнаний лідер велосипедних, мотоциклетних і автомобільних гонок.
До числа польотів, ще небувалих в Єлисаветграді, слід віднести польоти 16 (29) і 17 (30) Червень 1912 на аероплані «Блеріо». Газети писали: «Такого сміливого польоту єлисаветградці ще не бачили». Публіка буквально приходила в захват і в захопленні аплодувала відважному авіатору. [68]
До початку Першої світової війни такі авіашоу відбувалися в Єлисаветграді щорічно і завжди проходили на Ярмарковій площі. На початку 1918 року там розмістили тринадцять літаків і восьмий авіадивізіон, який зробив першу спробу створити в нашому місті цивільну авіацію: пілоти мали на меті перевозити листи і приватних пасажирів. Однак почалася громадянська війна і літаки знову стали потрібні військовим.
До створення цивільної авіації повернулися тільки в 1923 році. 9 травня 1923 року в газеті «Червоний шлях» з'явилася стаття "Створимо аеродром". Автор статті - військовий льотчик Єгоров - пропонував влаштувати цивільний аеродром на Новоолексіївці - на тому самому місці, де зараз знаходиться Критий ринок.
10 травня 1924 Єлисаветграді влаштували суботник по створенню аеродрому. У ньому взяли участь близько 1,5 тисячі городян.
Наш аеродром будується спеціально для проміжних зупинок аеропланів при перельоті Харків-Одеса. Приліт першого аероплана системи «Дорьнье» з 6 пасажирами очікується у вівторок 13 травня 1924 роки ( газета «Червоний шлях», травень 1924 )
Перший повітряний рейс з пасажирами на борту відбувся 25 травня 1924 на лінії "Харків - Єлисаветград - Одеса". Аероплани літали раз в тиждень в обох напрямках. До Харкова можна було долетіти за 35 рублів, в Одесу - за 25.
Пізніше іподром, вже - аеродром віддали військовій авіації.
З 1926 року на аеродромі в Зінов'євську базувалася сьома авіабригада, а для цивільної авіалінії побудували злітно-посадкову смугу в районі сучасного Колгоспного ринку.
Виступ командувача 4-м повітряним флотом Люфтваффе, генерал-полковника Александера Лера на відкритті військового аеродрому.
Фотографія з приватної колекції Олексія Женжірова
Фото: Volodymyr Nicolas
Аеродром серпень 1941 року. Особистий Junkers Ju90 командувача 4-м Повітряним флотом Люфтваффе генерал-полковника А. Лера. Технічний персонал під час завантаження палива з застосуванням аеродромного танкера Kfz.384 Mercedes LG3000.
Фото: Volodymyr Nicolas
(1885 - 1947)
Офіцери медики Люфтвафе на відпочинку
Аеродром Кіровоград 1941 р
Фото: Volodymyr Nicolas
медичної служби Люфтваффе
на околиці аеродрому Кіровоград
у вересні 1941 року.
Фото: Volodymyr Nicolas
(фото з колекції Олексія Женжірова)
(фото з колекції Олексія Женжірова)
(фото з колекції Олексія Женжірова)
Панорама, складена з двох фотографій
з колекції Олексія Женжірова.
Фото: Volodymyr Nicolas
(Фото з аукціону)
(Фото з аукціону)
Цивільний аеродром Олексіївка прослужив майже тридцять років, до початку Другої світової війни. Після війни, вже в 1945 році, цивільна авіація в місті відродилася. Тут, на місці Критого ринку, знову був аеропорт з трьома власними літаками, які перевозили пошту і пасажирів.
У 1953 році в зв'язку зі збільшенням кількості літаків аеродром перевели звідси в район Балашівка , а його територію віддали під іподром. Майже два десятиліття тут влаштовували перегони, а потім і мотоциклетні гонки, поки іподром не опинився всередині вже досить густо заселеного мікрорайону. Тоді, в 1970 році, тут почали будувати Колгоспний ринок. А іподром влаштували на околиці, в районі Масляниківка.
Через час був побудований новий аеродром і аеропорт ( архітектор - І. Мединський) знаходяться в районі Некрасівка при виїзді з міста, біля Автовокзалу №1 .[27]
В грудні 1958 року Кіровоградська аеропорт отримав від братньої Чехословаччини кілька пасажирських швидких комфортабельних літаків «Super Aero». Літак є покращеною версією знаменитого літака Ae.45. Тактико-технічні характеристики літака: Екіпаж - 1 чол, корисне навантаження - 3 пасажири, максимальна швидкість - 280 км/ч. Найближчим часом вони почнуть курсувати на Одесу, Дніпропетровськ і ряд районних центрів області. (За матеріалами: газета 21 Канал, №50 (1400), 13.12.2018)
(рис. Юія Євстратьєва)
Першого червня 1960 року цивільний повітряний флот відкрив літню навігацію. Відкрили її пілоти Кіровоградського аеропорту. У перший рейс за новим розкладом вилетів екіпаж пілота В.Верещака (на Фото: екіпаж літака «АН-2», який першим відкрив літню навігацію. Справа наліво - командир екіпажу Михайло Васильович Верещак та пілот Віктор Миколайович Гриценко).[31]
(фото з державного архіву Кіровоградської області)
Перед центральним входом в аеровокзал встановлений Пам'ятний знак Петру Вересоцькому.
За радянських часів кіровоградський аеропорт здійснював перевезення пасажирів в багато міст колишнього СРСР, популярним був напрямок на Київ. В даний час регулярні авіарейси з аеропорту Кіровоград не здійснюються, аеропорт здійснює тільки комерційні та чартерні пасажирські перевезення (в основному, за замовленнями ООН).
(фото галереї Єлисаветград)
(фото галереї Єлисаветград)
На даний момент кіровоградський аеропорт як цілісна організація не існує. Придатна для польотів злітна смуга належить Кіровоградської льотної академії Національного авіаційного університету (КЛА НАУ) .
Аеровокзал знаходиться у власності авіакомпанії МААК «УРГА». Аеропорту (комунальному підприємству «Аеропорт Кіровоград») належить рульова доріжка для вирулювання літаків і декілька адміністративних приміщень.
Злітна смуга аеропорту потребує реконструкції.
В даний час планується створити в Кіровограді Міжнародний аеропорт. Планується підписання договору між власниками господарства кіровоградського аеропорту - МААК «УРГА», КП «Аеропорт Кіровоград» і КЛА НАУ, а також передача всього господарства аеропорту в оренду МААК «УРГА» терміном на 49 років.
Генеральний директор МААК «УРГА» Леонід Шмаєвич заявив, що його компанія готова забезпечити чартерні рейси з аеропорту Кіровоград літаками місткістю від чотирьох до сорока восьми пасажирів. Також він заявив, що після проведення реконструкції аеропорту він зможе обслуговувати до 50 пасажирів на годину. На даний момент закінчилося будівництво нового міжнародного сучасного терміналу площею 500 кв. м.
22 жовтня 2010 президент України Віктор Янукович відкривав Міжнародний аеропорт Кіровоград. Президент перерізав символічну стрічку перед входом в новий аеровокзальний комплекс і зробив огляд його приміщень (зал реєстрації пасажирів, приміщення контролю безпеки польотів, зал паспортного контролю, зал очікування). Як повідомив у своїй керівник Кіровоградської обласної державної адміністрації Сергій Ларін, що в комплексі встановлено найсучасніше обладнання, термінал готовий приймати пасажирів, в той же час почалася добудова другої злітно-посадкової смуги аеропорту, довжиною 2100 метрів, яка буде в змозі приймати великі літаки.
В даний час рейси з аеропорту Кіровоград авіакомпанія МААК «УРГА» не виконує. [17]
В Кіровоградському аеропорту змонтували і провели перші випробування рентгено - телевізійної системи «Інтроскоп». За допомогою цього обладнання буде відбуватися контроль багажу пасажирів на рівні європейських стандартів. Інтроскоп вартістю 250 тис.юаней (понад 300 тис. грн.) Україні безкоштовно надала Китайська Народна Республіка в рамках реалізації міжурядової угоди. ( газета 21 Канал, №39, 26.09.2013 р.)
( Використано матеріали - сайтуdozor.kr.ua)
Схему розташування аеропорту можна побачити на мапі:
Переглянути Аеропорт на мапі більшого розміру.
Кількість переглядів: 7371
При використанні матеріалів сайту, гіперпосилання на офіційний сайт http://www.elisavetgrad.ho.ua обов'язкова